رویدادها آرشیو خبر ها
خداحافظی یووه با آخرین کاپیتانی که جام قهرمانی اروپا را برای بیانکونری بالای سر برد

خداحافظی یووه با آخرین کاپیتانی که جام قهرمانی اروپا را برای بیانکونری بالای سر برد

مطمئنا نمی توان یووه دهه نود میلادی را مرور کرد و ستاره ای محبوب و ارزشمند همچون جان لوکا ویالی را به یاد نیاورد. کاپیتان سابق یوونتوسی ها که امروز در سن پنجاه و هشت سالگی پس از سالها مبارزه با بیماری سرطان جان خود را از دست داد و جامعه بیانکورنی را شدیدا غمگین و ناراحت کرد.

 

نحوه زندگی و حیات ورزشی او به گونه ای بود که از او یک مبارز ساخت، مهره ای که چه در زمین برای گلزنی و چه در خارج از زمین بعد از پایان دوران حرفه ای فوتبال اش برای ادامه حیات با بیماری سرسختی مبارزه کرد و در نهایت با مجبور به شکست و قبول سرنوشت شد و از دنیا رفت.

 

برای فوتبال ایتالیا و باشگاه بزرگ یوونتوس او یک نمونه متفاوت و خاص بود، او به خوبی دانست چطور همیشه بر سر زبان ها باشد و چطور راه و مسیر فوتبالی خود را حتی در پایان دوران ورزشی اش ادامه دهد، او بازی کردن به ورق های زندگی را بلد بود و هر بار با شیوه ای متفاوت به آنچه که در آن استعداد و علاقه داشت بازگشت. ویالی از یک بازیکن به یک ستاره در زمین فوتبال تبدیل شد، بعد از یک ستاره به یک مربی و از یک مربی اصیل به یک مفسر کارآمد مبدل شد. هرگز خسته نشد، هرگز حتی کسل کننده نیز ظاهر نشد، در حرفه های متخلفی که داشت همواره فردی دلچسب و قابل توجه بود، او حتی به خوبی بازی کردن با توپ در به کار بردن کلمات در تفاسیر فوتبالی اش ظاهر میشد و خاص بودن خود را ثابت می کرد. این هنر جان لوکا بود که از او یک شخص منحصر به فرد ساخت.

 

ویالی در آخرین بخش هیجان انگیز زندگی اش تجربه مربیگری تیم ملی ایتالیا همراه روبرتو مانچینی را پشت سر گذاشت. جایی که کمی پیش از آن از سختی سال های مبارزه اش با بیماری سرطان پرده برداشته بود از مرضی که او را سرسخت تر کرده بود هر چند که تاکید می کرد در روزهایی حتی حاضر به برداشتن کلاه از سرش نبوده تا کسی از بیماری او مطلع نشود، اما در پایان با درک و پذیرفتن سرنوشت، سرطان را با وجود مشکلاتش جزیی از زندگی اش دانست و تصمیم گرفت همچنان هدفمند به ادامه روزهای زندگی اش بپردازد.

 

از جان لوکا تصاویر رنگی و لحظات رویایی زیادی به عنوان فوتبالیست وجود دارد. دیدار بزرگ و فراموش نشدنی با سمپدوریا که یک قدم با جام قهرمانی فاصله داشت، انتقال اش به یووه، مهره ای استثنایی با خصوصیات منحصر فرد، قوی، پرجنب و جوش و به تفسیر بزرگان یووه گاهی اوقات نیز سبک دل و بی پروا. اما مطمئنا تصاویر و لحظات فراموش نشدنی ای از روزی که یووه قهرمان اروپا شد از زیبایی و هیجان بیشتری برخوردار است، لحظاتی که برای همیشه ثبت شد و در ذهن هر بیننده و هواداری باقی ماند.

 

جان لوکا ویالی در بیست و سه می سال 1992 در یکی از گران ترین نقل و انتقالات باشگاه سمپدوریا به باشگاه بزرگ یوونتوس پیوست. در ابتدا او تمایلی به ترک باشگاه اش نداشت اما نپذیرفتن پیشنهاد بالای چهل هزاری به همراه پاداش برای هر دو طرف سخت بود و در نهایت لوکا با تایید مدیران باشگاه راهی یوونتوس شد. اما در روزهای ابتدایی او هنوز به تیم سابق اش فکر می کرد حتی بسیار بیشتر از بیانکونری اما هواداران یووه هرگز به او خرده نگرفتند و منتظر ماندند تا او عاشق یووه شود.

 

اما درگذشت جان لوکا ویالی، ستاره محبوب یوونتوسی چرا برای مجموعه یووه و تیفوسی هاش چنین غم انگیز است، او بازیکنی بود که با بازوبند کاپیتانی آخرین جام قهرمانی اروپایی بیانکونری را بالا سر برد. او 145 بازی همراه پیراهن یووه انجام داد و موفق به ثمررساندن 53 گل شد و نامش برای همیشه در تاریخ باشکوه یوونتوس ثبت شد. در اینجا به چند صحنه ارزشمند و فراموش نشدنی از جان لوکا ویالی اشاره می کنیم.

 

داستان ویالی و یووه می توانست سه سال قبل از حضورش در یوونتوس شروع شود، در سال 1989 که میلان همراه یووه به دنبال جذب او بودند اما جان لوکا ماندن در شهر بندری جنوا را انتخاب کرد و همراه سمپدوریا نیز پیروزی ها و جام هایی را به دست اورد.

 

ورود به تورینو

 

در تابستان سال 1992 پس از باخت در فینال جام باشگاه های اروپا برابر بارسلونا از سمپدوریا راهی یووه شد و ماجراجویی جدیدی را شروع کرد. مبلغ قرارداد او چهل هزار لیر (واحد پول آن زمان ایتالیا) و انتقال چهار بازیکن از یووه به سمپدوریا بود.

 

نخستین گل

 

اولین شادی گل او با پیراهن سیاه و سفید در تاریخ 13 سپتامبر 1992 رقم خورد. زمانی که برابر آتالانتا گلزنی کرد و در برتری چهار بر یک یووه نقش داشت.

 

اولین جام

 

در نخستین فصلی که یوونتوسیییی شده بود توانست طعم شیرین قهرمانی اروپایی را نیز بچشد. بیانکونری با شکست سه بر یک بروسیا دورتموند در فینال توانست قهرمان اروپا شود.

 

حضور لیپی

 

در فصل 1995‐1994 مارچلو لیپی پس از سال ها که تراپاتونی روی نیمکت یووه نشسته بود راهی یووه شد و هدایت این تیم را به عهده گرفت، اتفاقی که به سود ویالی رقم خورد و او توانست فرصت های بیشتری و در ادامه تاثیرگذاری های موثرتر و ارزشمندتری را برای یووه ثبت کند.

 

زیباترین گل

 

احتمالا زیباترین گل او به گلزنی اش برابر تیم سابق اش در سال 1994 برمی گردد، دیداری که با یک برگردون زیبا دروازه کرمونزه را باز کرد و در تاریخ ماندگار شد.

 

مهمترین حضور و تاثیر

 

در چهار دسامبر سال 1994 در بازی معروف و مصاف خاص یووه و فیورنتینا او در بازگشت یووه و برتری بسیار مهم این تیم مقابل رقیب دیرینه همچون فیوره همراه گل خاطره انگیز الکس دل پیرو نقش بسیار مهمی ایفاکرد و در برتری سه بر دو آن بازی به یاد ماندنی نام خود را به یادگار ثبت کرد.

 

اسکودتو

 

بعد از سالها با حضور لیپی یووه موفق میشود اسکودتو را از آن خود کند و این دومین اسکودتوی ویالی بود زیرا اولین قهرمانی را با سمپدوریا تجربه کرده بود.

 

زیباترین پیروزی

 

قطعا زیباترین و ارزشمندترین جامی که جان لوکا ویالی در زمان بازیکی به دست اورده جامی ست که در سال 1996 به عنوان کاپیتانی یووه همراه این تیم در لیگ قهرمانان اروپا در فینال برابر آژاکس به دست اورد. همان جامی که بعد از گذشت بیست و هفت سال همچنان اخرین جام قهرمانی ست که بیانکونری بالای سر برده است.

 

جان لوکا در پایان فصل نود و شش همان طور که با سمپدوریا بعد از فینال لیگ قهرمانان برابر بارسا این تیم را ترک کرده بود و به یووه پیوسته بود این بار نیز بعد از قهرمانی همراه یووه در اروپا از این تیم جدا شد و راهی لیگ برتر انگلیس شد و به چلسی پیوست. اما خاطرات، تاثیرگذاری ها و لحظات ارزشمند و ویژه ای که همراه یووه در این سال ها رقم زد باعث شد یکی از محبوب ترین ستاره های دهه نود این تیم تلقی شود.

 

نام جان لوکا ویالی ستاره و کاپیتانی که آخرین جام قهرمانی اروپایی را برای یووه بالای سر برد برای همیشه در تاریخ افتخارات باشگاه بزرگ یوونتوس و قلب و ذهن تمام تیفوسی های بیانکونری به ماندگار خواهد ماند.

 

روحش شاد


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
طناز احدی مقدم
طناز احدی مقدم«خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: